5 vecí, ktoré vás budú rušiť v home-office – a ako sa na ne pripraviť

Práca doma

Pracovať z domu neznamená len pohodlie a denný režim podľa vašich predstáv. Home-office vás postaví pred zopár výziev, ktoré ste v tradičnej kancelárii nezažili.

Ak sa nesústredíte na prácu, robíte chyby. Ak robíte chyby, strácate klientov. Ak strácate klientov, nemáte z čoho platiť nájom – a tak môžete stratiť svoj home-office nad hlavou. Ak ho máte radi, prečítajte si, ako v ňom byť v pohode.

Gauč

A nielen on, ale aj posteľ či Tuli vak. Na fotkách z katalógov nábytku vyzerá práca z gauča naozaj, naozaj lákavo, no v skutočnosti je to veľmi zlý nápad. S boľavým krkom a horúcim notebookom na kolenách sa sústredí ťažko.

Ak pri práci s počítačom nemáte lakte, kolená a bedrá v pravých uhloch, ubližujete si. Ak neposkytujete svojmu telu správnu oporu, ubližujete si takisto. Trpí vaša chrbtica, krk a aj sústredenosť. Po niekoľkých razoch si možno poviete, že to nič nie je. Zbehnite však o päť rokov k ortopédovi a presvedčíte sa sami.

Riešenie – z času na čas zmeniť polohu či miesto nie je na škodu. Väčšinu pracovného času by ste však mali tráviť v polohe, ktorá je pre vás zdravá. Zainvestujte do kancelárskej stoličky, aj keď nemáte samostatnú pracovňu. Bude pohodlná a vaše telo nebude trpieť. Odložte si na ňu aspoň 150 €.

Vaši blízki

Keď ste v home-office, vaši blízki môžu byť absolútny zabijak produktivity. Niekedy je náročné uvedomiť si, že človek pracujúci z domu je stále v práci – a tak sa s vami budú vaši blízki rozprávať akoby nič. Mnoho pracujúcich je dokonca alergických čo i len na pohyb v zornom poli.

Bohužiaľ, toto je niečo, čo je vysoko individuálne. Možno zistíte, že ste skvelý multitasker a vnímať viacero podnetov nie je pre vás žiaden problém. Ak je to váš prípad, gratulujeme.

Ak nie, tu je riešenie – komunikácia. Úplne otvorene im povedzte, že ste v práci a potrebujete sa sústrediť. A na to, aby ste sa mohli sústrediť, potrebujete pokoj. Vysvetlite im, ako vy chápete pokoj pri práci, pretože každý môže tento pojem vnímať odlišne.

Svetielka a iný vizuálny smog

V kanceláriách zvyčajne nebýva toľko rôznych spotrebičov a elektroniky ako v domácnostiach. V kanceláriách taktiež býva zriedka zapnutý televízor ako kulisa. Zo všetkých informácií, ktoré náš mozog prijíma zmyslami, až 80 % pochádza zo zraku.

Je preto vo vašom vlastnom záujme počas práce minimalizovať ruch, ktorý vidíte – aj keď len na okraji zorného poľa. Mozog bude menej zaťažený a budete sa ľahšie sústrediť.

Riešenie – zminimalizujte množstvo blikajúcich či pulzujúcich svetiel a hýbajúcich sa objektov. Otočte ich opačným smerom, vypnite ich alebo ich kontrolky prekryte.

Vŕtajúci susedia a iný auditívny smog

Termín „auditívny smog“ sme si práve vymysleli, no presne vystihuje to, čím vŕtajúci susedia sú. Popisuje tiež štekajúce psy, hrkajúci výťah či smetiarov. Kým o zraku platí, že ním príjimame väčšinu informácií, sluch je zmysel, ktorému nemôžeme uniknúť.

Vysvetlíme: ak sa na niečo nechceme pozerať, stačí sa odvrátiť. Sluch nám pomáha zorientovať sa v priestore a preto je všesmerný. Zostáva nám preto iba vybudovať bariéru medzi nami a zdrojom hluku.

Riešenie – Kvalitné slúchadlá s funkciou noise cancelling. Takéto slúchadlá dokážu blokovať okolitý hluk a vy sa ľahšie môžete sústrediť na prácu. Pripravte si minimálne 50 €.

Domáce práce

Sú len dva typy ľudí: tí, ktorí potrebujú žiť v absolútnom poriadku a tí, ktorí upratovanie z duše nenávidíte. Tak či onak, v home-office majú problém obaja. Prvá osoba riskuje, že sa nebude môcť sústrediť na prácu kvôli tomu, že má nutkanie upratať ešte toto a tamto. Problém druhej osoby ani nie je v samotnom neporiadku, ako v jeho následkoch.

Medzi odpadkami na pracovnom stole sa vám začnú strácať dokumenty a bločky. Keďže neumývate riad, začnete si objednávať jedlo z donášky. Váš stôl začína byť nepoužiteľný. Máte problém hýbať myšou bez toho, aby ste niečo zhodili zo stola.

Riešenie – upratovať, ale v rozumnej miere a určite nie pomedzi pracovné povinnosti. Máte pružný pracovný čas, oukej – ale keď raz pracujete, sústreďte sa na prácu. Upratovanie nechajte na potom.

Čo vy na to? Rušia vás tieto veci v home-office? Ruší vás niečo celkom iné? Dajte nám vedieť na našom Facebooku a ďalší článok môžeme venovať práve vašej téme.